L’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona acaba de llançar un nou recurs de gran utilitat per als que treballem en el sector cultural: el portal “Barcelona Dades Cultura”.
Estem en moments de crisi en tots els àmbits i el sector cultural és un dels que més està patint la migradesa de recursos: retallades de les administracions públiques, reducció en la renda disponible de les famílies, aprimament de les aportacions empresarials en matèria de patrocini cultural.
En aquestes circumstàncies el sector cultural necessita refermar la seva legitimitat social. Una de les direccions empreses ha estat argumentar els beneficis de les activitats culturals: beneficis en la formació de la població, en la seva salut, en la participació dels ciutadans en causes altruistes, en la tolerància i la participació política i ciutadana. Recents estudis al Canadà, Itàlia i el Regne Unit van en la línia de valorar aquest beneficis des d’una perspectiva quantitativa.
Igualment des de fa uns anys han aparegut treballs que mesuren els impactes econòmics directes i indirectes de la despesa en cultura.
Tant els arguments econòmics, com els socials, sanitaris, psicològics o educatius reforcen les opinions i arguments dels que creiem que la cultura és una inversió i no una despesa sense retorn.
Per contrastar, mesurar i argumentar amb dades tots aquests beneficis, és fonamental disposar de xifres. L’ICUB ha fet un pas doncs en facilitar informació numèrica en aquest nou portal.
En el cas del patrimoni s’aporten dades de visitants i usuaris, així com els resultats de l’enquesta que els museus realitzen anualment als seus visitants. No només s’ofereixen dades sinó que el portal també aporta interpretació, comentaris sobre els resultats i anàlisi de l’evolució temporal de les magnituds.
Barcelona Dades Cultura s’emmarca en la tendència creixent a analitzar dades, al fenomen Big Data. La funció del “big data” passa per la disponibilitat de dades que puguin ser utilitzades en els processos de presa de decisions, permetent introduir millores en el funcionament, la viabilitat i la intermediació amb el públic en les organitzacions culturals.
Així, segons Bakhsi i Throsby, i tal com ho refereix Mateos García, les innovacions ocorregudes en el sector de la cultura arran del Big Data són dels tipus següents:
- Ampliar i aprofundir les relacions amb el públic.
- Crear i mesurar el valor.
- Desenvolupar nous models de negoci.
- Fomentar l’experimentació creativa.
La major disposició, tractament i anàlisi de les dades no hande ser vistes amb temor, ni tampoc com una manera de desviar el focus en l’excel·lència de la creació artística i cultural. Les dades han de ser tractades i analitzades per convertir-se en coneixement. I el coneixement ajuda a prendre decisions amb fonaments més sòlids i a obrir nous camins en el desenvolupament de les entitats culturals.
Antoni Laporte