La comunicació i socialització de la recerca des dels centres d’investigació

L’activitat principal de l’Institut  Català de Recerca en Patrimoni Cultural és el desenvolupament de projectes de recerca, a partir de les línies d’investigació del centre. Un dels objectius del seu equip és evitar que els resultats obtinguts es projectin només dins de l’àmbit científic o especialitzat. Ans el contrari, l‘ICRPC contribueix a difondre, socialitzar i comunicar el coneixement a través de la organització i participació en taules rodones, conferències, seminaris, jornades, així com també de publicacions o col·laboració amb mitjans de comunicació. No cal oblidar la participació del centre en accions formatives en patrimoni cultural.

seminari 2014

Una de les novetats en les activitats de comunicació de la recerca durant l’any 2014 ha estat la participació de l’ICRPC en el Curs Bojos per l’Arqueologia. Aquesta iniciativa s’ha emmarcat en el programa Bojos per la Ciència de la Fundació Catalunya-la Pedrera i ha estat dissenyada entre l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural especialitzats en evolució humana, arqueologia i patrimoni.

1

El curs ha estat adreçat 20 alumnes de batxillerat, seleccionats entre tots els centres educatius de Catalunya. Cal fer ressaltar que han participat com a docents més d’una vintena d’investigadors i professionals vinculats al patrimoni cultural.

3

Durant divuit sessions s’ha promogut la iniciació a la recerca i a les metodologies científiques en l’alumnat, incidint en la importància del treball interdisciplinar. Convé destacar que l’activitat s’ha centrat en reforçar el coneixement de la Prehistòria, de l’Arqueologia Clàssica i del coneixement del Patrimoni Cultural dels alumnes d’una manera d’acord amb les ultimes recerques en la disciplina.

2

Des de l’ICRPC hem volgut contribuir amb sis sessions a posar en valor tots els processos de recerca que es porten a terme amb posterioritat a la finalització d’una excavació arqueològica, especialment en els camps de la preservació i difusió del patrimoni cultural. Amb l’objectiu de visualitzar la tasca científica en Arqueologia s’han visitat museus, centres de recerca, monuments i s’ha comptat amb la participació d’especialistes en TIC.

4

5

La valoració final del curs ha estat molt satisfactòria atès que ha possibilitat l’apropament de l’alumnat de batxillerat al món de la recerca universitària a Catalunya i ha contribuït a l’estímul de les vocacions científiques en un sentit ampli. Així doncs, des d’aquest curs s’ha potenciat la vocació humanística en l’àmbit dels primers graus de l’ensenyament terciari i ha contribuït a la Societat del Coneixement des de la formació integral del futur personal investigador i humanista. La cerca vocacional i l’excel·lència acadèmica han estat uns dels objectius principals del projecte.

En aquest sentit, diversos alumnes participants ja han decidit especialitzar-se en Arqueologia quan comencin la seva etapa universitària, factor que enorgulleix als organitzadors de la iniciativa. És només un dels exemples de la importància de dur a terme accions de socialització i comunicació de la recerca des dels centres d’investigació.

Antoni Rojas Rabaneda, ICRPC

Fotos: Arxiu ICRPC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>